Läsförståelsestrategier

Nu har jag arbetat ett tag med att undervisa i läsförståelsestrategier. När jag tänker tillbaka på min undervisning i svenska så kan jag inte förstå hur jag tänkte när det gällde elevernas utveckling av sin läsförståelse. Visst har jag alltid förespråkat textsamtal som den viktigaste strategin för att utvecklas. Att läsa tillsammans, ställa frågorna och diskutera med varandra för att få syn på t ex likheter och skillnader i tolkningar av budskap.

Vad jag inte gjorde då som jag gör nu är att visa eleverna hur jag gör. Jag beskriver de olika strategierna var och en för sig. Jag visar hur jag gör när jag använder dem. Vi övar ihop och vi övar enskilt. Vi pratar fortfarande om att hitta ledtrådar i texten, att använda sina sinnen, att koppla på förkunskaper och att ställa frågor kring texten. Skillnaden är att jag inte utgår från att eleverna känner till och kan använda strategierna. De behöver få se hur man gör och de behöver öva.

Här är mina filmer som jag har använt för att flippa min undervisning kring läsförståelsestrategierna. Jag vet att många andra använder dem och det är bara roligt!

Att förutspå:

Att skapa inre bilder:

Att ställa frågor:

Att göra inferenser:

Att göra textkopplingar:

Att sammanfatta:

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Läsförståelsestrategier

  1. Pingback: LÄSA | Pearltrees

  2. Pingback: Läs och skrivinlärning | Pearltrees

  3. Pingback: IKT | Pearltrees

  4. Pingback: Läsförståelsestrategier | Pearltrees

Leave a comment